Historie
První dochované písemné záznamy o existenci provozovny v této lokalitě pochází již ze 16. století, kdy na místě dnešního mlýna stávala soukenická valcha. V pozdějších letech byla postupně přestavěna na mlýn.
Do roku 1928 byl mlýn majetkem rodiny Weberů a byl poháněn vodním kolem. V tomto roce byl mlýn dán do dražby. Úspěšným vydražitelem se stal děd současného majitele, mlynář Karel Pekárek, jenž sám pocházel ze mlýna v Cejli, o jehož bytí existuje písemný záznam z roku 1360. Tato listina uvádí, že mlýn v Cejli byl postaven již za časů českého krále Přemysla. Tento rodný mlýn mlynáře Karla Pekárka se nacházel zhruba 3 km proti proudu řeky Jihlavy. Jeden z bratrů Karla Pekárka - rovněž mlynář, provozoval mlýn přímo v Jihlavě, opět na řece Jihlava. Dodnes je po něm v Jihlavě pojmenována Mlýnská ulice.
Mlýn v Rantířově byl postupně modernizován, vodní kolo bylo nahrazeno dvěma turbínami typu Reiffenstein a mlýn úspěšně prosperoval. To vše až do doby komunistického převratu v roce 1948. Od tohoto data byl mlýn postupně likvidován, technologie demontována a ničena, až postupně došlo k totální devastaci celého objektu, včetně vodního díla. Takto zničený státní majetek byl v roce 1991 vrácen v restituci následníkům mlynáře pana Karla Pekárka.
Současnost
Mlynářská výroba byla znovu obnovena včetně vodního díla, které bylo osazeno výkonnou Kaplanovou turbínou o výkonu 90 kW. Mlýn se postupně modernizoval.
Základem je kvalitně zpracované samotné zařízení mlýnu, veškeré komponenty od dopravníků, nakrápěčů, reforem, mlecích stolic, pytlovacích vah a ostatních strojních zařízení. Samozřejmostí jsou i přístroje pro sledování kvality, ať už přijímaných surovin, tak především semletých mouk. Výroba vlastní el. energie je velice významnou součástí mlýnské výroby, zvyšuje konkurenceschopnost našeho mlýna.
Technologie
Vozový park
S distribucí mouky souvisí vlastní vozový park. Ten je postupně obměňován.
Momentálně disponujeme nákladním vozem Scania P410 s maximálním nákladem 15 tun, plnící normu Euro 6, díky němuž můžeme rovážet i do modrých zón v Praze. Automobil má rovněž hydraulické zdvihací čelo na jednoduchou přepravu palet.
Dále máme cisternu DAF s přepravní kapacitou 10 tun k doručování volně ložené mouky.
Na menší dodávky a na farmářské trhy jsme také pořídili pracanta Fiat Fiorino, který se dostane do center měst a má ekonomický provoz.
Vlastní prodejna
Přímo ve mlýně máme otevřenou firemní prodejnu, prodáváme denně od pondělí do čtvrtka (mimo svátků) od 8 do 17 hodin, v pátek volejte, pokud meleme, je otevřeno od 8 do 17 hod. Naše mouky balíme do papírových sáčků, velikost balení začíná od 2kg, dále v 5kg a 10kg sáčcích. Pro zákazníky, kteří chtějí využít výhodné ceny u 50kg balení nově nabízíme papírové sáčky pro rozvážení zdarma.